W sercu sektora fintech – #TeamSpeednet na Money 20/20 w Amsterdamie

avatar icon blog author
Krzysztof Pazderski

W pierwszym półroczu 2022 roku konferencyjna aktywność Speednetu zorientowana była na fintech. Nasz dział Sales wziął udział w 5 spotkaniach branżowych: Nordic Fintech Summit w Helsinkach, FTT Lending 3.0 w Londynie, STHLM Fintech Week w Sztokholmie, Accountex w Londynie oraz Money 20/20 w Amsterdamie.  

Ostatnie z tych wydarzeń wywarło na nas zdecydowanie największe wrażenie. Money 20/20 jest jednym z największych tego typu eventów na świecie, daje możliwość prezentacji przedstawicielom wszystkich sektorów technologii finansowych, a ilość wystawców i paneli dyskusyjnych potrafi być wręcz przytłaczająca. Przekrój zagadnień poruszanych na wystąpieniach był nieprzeciętnie szeroki - poniżej znajdziecie omówienie tych, które szczególnie nas zaciekawiły.  

Spis treści

  1. Finanse-wbudowane (embedded finance)
  2. Rozwój e-commerce na poziomie transgranicznym
  3. Fintechowe superaplikacje
  4. Artificial Intelligence / Machine Learning jako wsparcie dla instytucji finansowych
  5. Web3
  6. Blockchain a dane finansowe
  7. Neobanki - nowa definicja instytucji finansowych
  8. Speednet – fintechowi eksperci i partnerzy

Finanse wbudowane (embedded finance)

Rozwiązanie to umożliwia firmom oferowanie klientom kredytów bez konieczności opuszczania platformy, na której dokonują oni zakupów. Płatności wbudowane zwiększają dostępność konsumentów do funduszy finansowych. Kluczową opcją finansów wbudowanych jest opcja „kup teraz, zapłać później” (BNPL). Jak wskazują badania, jest to rozwiązanie szczególnie popularne wśród ludzi młodych, poniżej 30 roku życia – grupy demograficznej najbardziej podatnej na zmiany behawioralne powodowane nowoczesnymi technologiami.   

Samo płacenie na raty nie jest niczym nowym. Nową jakością jest jednak dodanie do tej czynności aspektu technologicznego, zapewniającego wyjątkową wygodę. Rozwiązanie ma jednak swoje minusy - wzrost ilości zakupów kompulsywnych i długu konsumpcyjnego w gospodarce.   

Rozwój e-commerce na poziomie transgranicznym

Pokłosiem pandemii Covid-19 jest zmiana sposobu, w jaki ludzie robią zakupy oraz eksplozja handlu elektronicznego. Wcześniej handel elektroniczny na poziomie międzynarodowym obsługiwany był głównie przez dużych graczy na rynku, takich jak Amazon. Obecnie na tej arenie coraz częściej pojawiają się firmy średnie i małe, a ich dalszy rozwój w tym obszarze warunkowany będzie zapewnieniem przez nich dostępu do łatwych i prostych płatności; szybkich, intuicyjnych i skupionych na konsumencie, bez względu na to skąd i gdzie składane jest zamówienie.  

Fintechowe superaplikacje

Mowa o wielofunkcyjnych programach dedykowanych na platformy mobilne, tworzących połączony ekosystem miniaplikacji różnych firm i zaspokajających różne potrzeby. Choć brzmi to nieco dziwnie, superaplikacje to “aplikacje aplikacji”. Oferują szerokie i zróżnicowane pakiety usług oraz produktów na jednej platformie, jak np. transport, handel detaliczny, dostawę żywności, bankowość, czy szeroko pojętą rozrywkę. Superaplikacje, takie jak WeChat i Alipay, istnieją już na rynku chińskim, podobnie jak Tinkoff na rynku rosyjskim. Na rynku amerykańskim takie aspiracje ma platforma PayPal.

Naturalną konsekwencją istnienia tego typu oprogramowania będzie oferowanie przez nie usług z palety fintechowej, tj. płatności, kantorów on-line, wealth managementu, InsureTechu i innych.

Artificial Intelligence / Machine Learning jako wsparcie dla instytucji finansowych

Od tradycyjnych instytucji wdrażających „robo-doradców” po zaawansowane algorytmy oceniające ryzyko wnioskodawcy kredytowego, firmy z branży fintech cały czas rozszerzają wykorzystanie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. SI pomaga przewidywać zachowania konsumentów i umożliwia ukierunkowane rekomendowanie produktów w celu poprawy customer experience, automatycznego cross-sellingu oraz up-sellingu.

Sztuczna inteligencja oszczędza również czas i wysiłek firm, obsługując często zadawane pytania klientów za pośrednictwem chatbotów. Pozwala to pracownikom na skoncentrowanie się na ważniejszych zadaniach i potrzebach obsługi klienta.

Web3

Obecnie platformy czy aplikacje internetowe, na których umieszczana jest większość treści, są własnością takich gigantów jak Google czy Facebook. Istotą Web3 jest wyparcie scentralizowanych serwerów przez rozproszoną sieć komputerów. Kluczem jest zmiana architektury Internetu i oparcie go na technologii blockchain, przez co właścicielami treści zamieszczanych w sieci będą ich twórcy, a nie platformy pośredniczące w ich dystrybucji.

Projekt Web3 jest ściśle powiązany z pojęciem finansów zdecentralizowanych (DeFi), pozwalających na dokonywanie transakcji z pominięciem instytucji bankowych i rządowych. Będzie też mieć to istotne przełożenie chociażby na rynek kryptowalut i jego dalszy rozwój.

Blockchain a dane finansowe

Inaczej łańcuch bloków powiązanych ze sobą przy użyciu kryptografii, pozwalających na przechowywanie i przesyłanie transakcji zawartych w Internecie. Blockchain można traktować jako cyfrową wersję księgi rachunkowej, gdzie zapisywane są różne rodzaje transakcji, m.in. te dotyczące kupna i sprzedaży kryptowalut. Daje to bezprecedensowe bezpieczeństwo wszystkim stronom transakcji, zwłaszcza w zakresie zarządzania tożsamością. Blockchain stanowi też kamień milowy dla technologii Web3.

Neobanki - nowa definicja instytucji finansowych

Pisząc o współczesnych fintechach, nie można też pominąć zjawiska neobankowości, mocno odczuwalnego w branży (np. polski Zen). Sam fintech mógł osiągnąć pełnię rozwoju dzięki trzem czynnikom: internetowi, smartfonom oraz krachowi finansowemu w 2008 roku. To ostatnie wydarzenie zainicjowało całą kaskadę zmian, które doprowadziły nas do punktu, w którym obecnie się znajdujemy – nie tylko na poziomie technologicznym.   

Wraz z upadkiem Lehman Brothers i koniecznością bailoutu innych pierwszoligowych instytucji finansowych, zmieniło się otoczenie prawne tego sektora. Możliwości udzielania kredytu przez tradycyjne banki zostały ograniczone, przy jednoczesnym utrzymaniu się popytu na pieniądz wśród indywidualnych konsumentów. Stworzyło to przestrzeń dla firm oferujących usługi dotychczas zarezerwowane dla tradycyjnych banków. Nowi gracze na rynku finansowym, w przeciwieństwie do banków, przyjęli założenie, że oferowanie szerokiego wachlarza produktów na zasadzie „one size fits all” nijak ma się do poprawy atrakcyjności oferty.  

Zamiast tego postawili na wąską specjalizację i tworzenie najwyższej możliwej jakości w danych niszach, takich jak m.in. płatności międzynarodowe, portfele inwestycyjne lub pożyczki. Fenomen ten nazwano „unbundling of banks”. Oznaczało to rozbicie wspomnianej już oferty banków na jej składowe, koncentracji na jednym produkcie, a nawet na pojedynczym aspekcie danego produktu. Celem była maksymalna customizacja pod segmenty docelowe rynku i tworzenie przewag konkurencyjnych w wąskich obszarach. Filozofia „one size fits all” zastąpiona została filozofią „best-in-class”. Trend ten, charakterystyczny dla drugiej dekady XXI wieku, zaczął też w pewnym momencie prowadzić do ponownej konsolidacji tych usług przez nową kategorię fintechów, zwanych neobankami.   

Neobanki są w pierwszej kolejności są bytami wirtualnymi (digital first) kładącymi silny nacisk na customer experience – o wiele silniejszy niż tradycyjne banki (tzw. incumbent banks). Wykraczając poza wąską specjalizację typową dla innych fintechów, oferują szerszy zakres produktów (tzw. rebundling), węższy jednak niż tradycyjne banki i megabanki. Za pierwsze tego typu organizacje uchodzą amerykańskie Simple i Moven. Obecnie największymi graczami na tym rynku są Chime, NuBank, Revolut i wspomniany już Tinkoff. Neobanki są również mocno zorientowane na rozwój technologiczny, co nie oznacza, że są właścicielami całego stosu technologicznego, na którym się fundują. Często wchodzą w układy partnerskie z firmami wyspecjalizowanymi w danych produktach, wchodzących w skład ich oferty.   

Powstanie i rozwój neobanków ma również ważny wymiar socjoekonomiczny: są one w stanie dzięki odpowiedniej analityce danych dotrzeć ze swoją ofertą do osób dotychczas wykluczonych z rynku usług finansowych ze względu na niski scoring kredytowy. To odpowiednia segmentacja rynków docelowych oraz zdolność do skrojenia oferty wpasowanej w potrzeby tych obszarów była kołem zamachowym sukcesu neobankingu. Jest też ona źródłem sukcesu całej branży fintechowej, dla której potrzeby użytkowników i ich satysfakcja są centralnym punktem od samego momentu powstania.  

Speednet – fintechowi eksperci i partnerzy 

Choć zabrzmi to jak marketingowy frazes, konferencja Money 20/20 to naprawdę wyjątkowe wydarzenie. Te trzy dni w Amsterdamie pozwoliły nam na bezpośredni kontakt oraz wymianę wiedzy z największymi i najbardziej wpływowymi graczami na rynku fintech. Suma doświadczeń wyniesionych z tej i każdej innej konferencji sprawia, że z eventu na event #TeamSpeednet staje się zespołem coraz lepszych specjalistów. 

Wiemy, że wszystko, co związane z technologiami finansowymi potrafi być przytłaczające i skomplikowane. Nie musi jednak tak być, gdy ma się odpowiednio doświadczonego przewodnika i partnera w projekcie. Dowiedz się więcej o doświadczeniu Speednetu w obszarze fintech i sprawdź nasze dotychczasowe realizacje - od aplikacji dla start-upów, po rozbudowane, nowoczesne platformy bankowe.  

Jeśli chcesz zbudować zespół programistów lub stworzyć produkt od podstaw - odpowiedz na parę pytań, a wrócimy do Ciebie ze wszystkimi informacjami, których potrzebujesz. 

A jeśli chcesz niezobowiązująco porozmawiać o swoim projekcie lub po prostu jesteś ciekaw, jak pracujemy w Speednet - zjedź na sam dół strony i kliknij w pomarańczowy przycisk "Skontaktuj się z nami" ⬇️. Do usłyszenia! ;)